Dojrzałość szkolna
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA to gotowość do podjęcia przez dziecko zadań i obowiązków jakie stawia przed nim szkoła. Dojrzałość obejmuje: rozwój fizyczny oraz psychiczny: emocjonalny, społeczny i umysłowy a także poziom opanowania umiejętności i wiadomości przygotowujących dziecko do podjęcia nauki czytania, pisania i liczenia. Im pełniejsza jest ta dojrzałość, tym większa będzie gwarancja powodzenia dziecka w nauce.
DOJRZAŁOŚĆ EMOCJONALNA to:
- umiejętność kontrolowania i panowania nad własnymi emocjami, zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć,
-zmniejszenie impulsywności reakcji dziecka, wydłużenie czasu przeżywania różnych stanów emocjonalnych
Cechy dziecka dojrzałego emocjonalnie:
• rozstaje się z matką na czas pobytu w szkole,
• kontroluje swoje emocje i nie uzewnętrznia ich w sposób gwałtowny,
• jest pewne siebie i wierzy w swoje możliwości,
• adekwatnie do sytuacji okazuje uczucia,
• jest cierpliwe,
• potrafi skoncentrować się na zadaniach,
• integruje się ze swoją grupą rówieśniczą, z wychowawcą,
• jest empatyczne,
• radzi sobie z niepowodzeniami,
• reaguje prawidłowo na pozytywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce.
Cechy dziecka niedojrzałego emocjonalnie:
• wybuchowe,
• drażliwe z błahego powodu,
• często popada w konflikty z kolegami,
• zahamowane, lękliwe, niepewne, płaczliwe.
U dzieci niedojrzałych mogą występować objawy somatyczne wynikające z negatywnych emocji, jakich doświadcza i z którymi sobie nie radzi : bóle głowy, bóle brzucha, bezsenność, wymioty, biegunka itp.
DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA
to przystosowanie zachowania dziecka do wymagań stawianych przez środowisko społeczne.
Charakterystyka rozwoju społecznego dziecka:
• uczestniczy w zabawach zespołowych (jednak może porzucać grupę, przyłączać się do innego zespołu)
• nadal jest egocentryczne (nie troszczy się o wspólne dobro)
• organizacja zabawy raczej spoczywa na dorosłym
• przejawia zachowania związane ze współzawodnictwem (u 6-latków obserwować je można u ponad 80% dzieci)
Dziecko dojrzałe społecznie:
• prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi,
• potrafi współpracować w zespole pod nadzorem osoby dorosłej,
• przestrzega reguł życia w zbiorowości,
• przestrzega zawartych umów,
• podporządkowuje się dyscyplinie,
• wykonuje obowiązki
• jest samodzielne,
• rozumie proste sytuacje społeczne
• wie co jest dobre, a co złe,
• dobrze się czuje w nowym środowisku szkolnym, z chęcią podejmuje zadania na rzecz innych np. dyżury
• czuje się zintegrowane z grupą społeczną,
• zna i przestrzega zasady społeczne,
• potrafi bawić się z innymi dziećmi,
• potrafi bronić swojego stanowiska.
Dziecko niedojrzałe społecznie:
• potrzebuje stałej uwagi nauczyciela,
• domaga się ciągłego wyróżniania i dąży do uprzywilejowanej pozycji w klasie,
• może izolować się od grupy,
• unika wspólnych zabaw z kolegami lub łatwo poddaje się dominacji kolegów,
• jest nieśmiałe, bierne, lękliwe.
ROZWÓJ POZNAWCZY I FIZYCZNY
Rozwój umysłowy dziecka 6 – letniego:
W zakresie wiadomości o otaczającym środowisku społeczno – przyrodniczym 6–latek powinien:
- mieć tak bogate słownictwo, żeby wyrazić proste treści, opisywać obrazki zdaniami pozbawionymi błędów błędów gramatycznych,
- swobodnie i samorzutnie zadawać pytania i odpowiadać na nie,
- posiadać wiadomości na temat siebie i swojej najbliższej rodziny, znać nazwy zawodu wykonywanego przez rodziców i umieć wyjaśnić na czym on polega, wiedzieć ile ma lat, gdzie mieszka, jak się nazywa,itp.
- nazywać dni tygodnia, pory roku z zachowaniem właściwej kolejności.
W zakresie percepcji wzrokowej i słuchowej 6 – latek powinien:
- wyodrębniać wyrazy w zdaniach,
- różnicować głoski na początku i na końcu wyrazu,
- dokonywać analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów,
- złożyć obrazek z kilku części,
- wyodrębnić szczegóły różnicujące pozornie identyczne obrazki.
W zakresie sprawności motorycznej 6 – latek powinien:
- być sprawny ruchowo,
- mieć dobrą koordynację ruchową,
- mieć dobrą umiejętność utrzymywania równowagi,
- posiadać orientację w przestrzeni , różnicować stronę lewą od prawej, itp.
W zakresie myślenia i procesów pamięciowych 6 - latek powinien:
- kojarzyć związki między kolejnymi faktami,
- zastosować prostą klasyfikację przedmiotów,
- zapamiętywać treść piosenek, wierszy.
W zakresie przygotowania do nauki matematyki 6 - latek powinien:
- liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego,
- wyznaczać wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych,
- ustalać równoliczność dwóch zbiorów, a także posługiwać się liczebnikami porządkowymi,
- określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów,
- wiedzieć, na czym polega pomiar długości.
W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania 6 - latek powinien:
- potrafić określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumieć polecenia typu:
narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki,
- uważnie patrzeć, aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach,
- interesować się czytaniem i pisaniem, interesować się książkami,
- układać krótkie zdania, dzielić zdania na wyrazy, dzielić wyrazy na sylaby, sylaby na głoski.
/opracowano w oparciu o informacje zaczerpnięte z internetu/