Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Dojrzałość szkolna

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA to gotowość do podjęcia przez dziecko zadań i obowiązków jakie stawia przed nim szkoła. Dojrzałość obejmuje: rozwój fizyczny oraz psychiczny: emocjonalny, społeczny i umysłowy a także poziom opanowania umiejętności i wiadomości przygotowujących dziecko do podjęcia nauki czytania, pisania i liczenia. Im pełniejsza jest ta dojrzałość, tym większa będzie gwarancja powodzenia dziecka w nauce.

DOJRZAŁOŚĆ EMOCJONALNA to:

- umiejętność kontrolowania i panowania nad własnymi emocjami, zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć,
-zmniejszenie impulsywności reakcji dziecka, wydłużenie czasu przeżywania różnych stanów emocjonalnych

Cechy dziecka dojrzałego emocjonalnie:

• rozstaje się z matką na czas pobytu w szkole,
• kontroluje swoje emocje i nie uzewnętrznia ich w sposób gwałtowny,
• jest pewne siebie i wierzy w swoje możliwości,
• adekwatnie do sytuacji okazuje uczucia,
• jest cierpliwe,
• potrafi skoncentrować się na zadaniach,
• integruje się ze swoją grupą rówieśniczą, z wychowawcą,
• jest empatyczne,
• radzi sobie z  niepowodzeniami,
• reaguje prawidłowo na pozytywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce.

Cechy dziecka niedojrzałego emocjonalnie:

• wybuchowe,
• drażliwe z błahego powodu,
• często popada w konflikty z kolegami,
• zahamowane, lękliwe, niepewne, płaczliwe.

U dzieci niedojrzałych mogą występować objawy somatyczne wynikające z negatywnych emocji, jakich doświadcza i z którymi sobie nie radzi : bóle głowy, bóle brzucha, bezsenność, wymioty, biegunka itp.

DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA
to przystosowanie  zachowania dziecka do wymagań stawianych przez środowisko społeczne.

Charakterystyka rozwoju społecznego dziecka:
• uczestniczy w zabawach zespołowych (jednak może porzucać grupę, przyłączać się do innego zespołu)
• nadal jest egocentryczne (nie troszczy się o wspólne dobro)
• organizacja zabawy raczej spoczywa na dorosłym
• przejawia zachowania związane ze współzawodnictwem (u 6-latków obserwować je można u ponad 80% dzieci)

Dziecko dojrzałe społecznie:

• prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi,
• potrafi współpracować w zespole pod nadzorem osoby dorosłej,
• przestrzega reguł życia w zbiorowości,
• przestrzega zawartych umów,
• podporządkowuje się dyscyplinie,
• wykonuje obowiązki
• jest samodzielne,
• rozumie proste sytuacje społeczne
• wie co jest dobre, a co złe,
• dobrze się czuje w nowym środowisku szkolnym, z chęcią podejmuje zadania na rzecz innych np. dyżury
• czuje się zintegrowane z grupą społeczną,
• zna i przestrzega zasady społeczne,
• potrafi bawić się z innymi dziećmi,
• potrafi bronić swojego stanowiska.

Dziecko niedojrzałe społecznie:

• potrzebuje stałej uwagi nauczyciela,
• domaga się ciągłego wyróżniania i dąży do uprzywilejowanej pozycji w klasie,
• może izolować się od grupy,
• unika wspólnych zabaw z kolegami lub łatwo poddaje się dominacji kolegów,
• jest nieśmiałe, bierne, lękliwe.

ROZWÓJ POZNAWCZY I FIZYCZNY

Rozwój umysłowy dziecka 6 – letniego:

W zakresie wiadomości o otaczającym środowisku społeczno – przyrodniczym 6–latek powinien:

- mieć tak bogate słownictwo, żeby wyrazić proste treści, opisywać obrazki zdaniami pozbawionymi błędów błędów gramatycznych,
- swobodnie i samorzutnie zadawać pytania i odpowiadać na nie,
- posiadać wiadomości na temat siebie i swojej najbliższej rodziny, znać nazwy zawodu wykonywanego przez rodziców i umieć wyjaśnić na czym on polega, wiedzieć ile ma lat, gdzie mieszka, jak się nazywa,itp.
- nazywać dni tygodnia, pory roku z zachowaniem właściwej kolejności.

W zakresie percepcji wzrokowej i słuchowej 6 – latek powinien:

- wyodrębniać wyrazy w zdaniach,
- różnicować głoski na początku i na końcu wyrazu,
- dokonywać analizy i syntezy sylabowej i głoskowej wyrazów,
- złożyć obrazek z kilku części,
- wyodrębnić szczegóły różnicujące pozornie identyczne obrazki.

W zakresie sprawności motorycznej 6 – latek powinien:

- być sprawny ruchowo,
- mieć dobrą koordynację ruchową,
- mieć dobrą umiejętność utrzymywania równowagi,
- posiadać orientację w przestrzeni , różnicować stronę lewą od prawej, itp.

W zakresie myślenia i procesów pamięciowych 6 - latek powinien:

- kojarzyć związki między kolejnymi faktami,
- zastosować prostą klasyfikację przedmiotów,
- zapamiętywać treść piosenek, wierszy.

W zakresie przygotowania do nauki matematyki 6 - latek powinien:

- liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego,
- wyznaczać wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych,
- ustalać równoliczność dwóch zbiorów, a także posługiwać się liczebnikami porządkowymi,
- określać kierunki i ustalać położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów,
- wiedzieć, na czym polega pomiar długości.

W zakresie przygotowania do nauki czytania i pisania 6 - latek powinien:

- potrafić określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumieć polecenia typu:
narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki,
- uważnie patrzeć, aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach,
- interesować się czytaniem i pisaniem, interesować się książkami,
- układać krótkie zdania, dzielić zdania na wyrazy, dzielić wyrazy na sylaby, sylaby na głoski.

/opracowano w oparciu o informacje zaczerpnięte z internetu/