ZASADY ADAPTACJI OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU NR 56 W BIELSKU-BIAŁEJ
Początek roku szkolnego dla wielu dzieci może być źródłem dużego stresu wynikającego z konieczności poradzenia sobie bez ukochanych rodziców w nowym miejscu. Aby adaptacja do przedszkola przebiegła możliwie bezstresowo bardzo ważne jest wypracowanie z dzieckiem czytelnych zasad adaptacji do tych nowych wyzwań.
Wychodząc naprzeciw rodzicom i dzieciom organizujemy w naszej placówce dzień adaptacyjny, którego celem jest poznanie i oswojenie się dzieci z nowym miejscem. Wypracowaliśmy także zasady adaptacji, które są propozycją dla rodziców, jak przygotować swoje dziecko do przedszkola.
ZASADY ADAPTACJI DO WARUNKÓW PRZEDSZKOLNYCH OBOWIĄZUJĄCE W PRZEDSZKOLU NR 56 W BIELSKU-BIAŁEJ
- Rozmawiaj z dzieckiem o przedszkolu
Zanim dziecko zacznie chodzić do przedszkola, warto z nim o tym często rozmawiać. Opowiedzieć o nowym miejscu, o zostawaniu bez rodziców, o zasadach tam panujących, o paniach nauczycielkach, zabawkach,spacerach, posiłkach, siedzeniu przy małym stoliku, własnej półce w szatni, myciu rąk przez posiłkami, kolegach i koleżankach, znaczku w szatni i wielu innych rzeczach, które czekają na dzieci w przedszkolu. Im więcej pozytywnych informacji przyszły przedszkolak usłyszy o nowym miejscu, tym łatwiej mu będzie oswoić z myślą o pójściu tam. Takie rozmowy mogą mieć miejsce długo przed planowanym początkiem adaptacji. Świetnie sprawdzą się również książeczki z historyjkami o pierwszych dniach w przedszkolu. Brak rozmowy z dzieckiem o przedszkolu jest błędem, podobnie jak rozmowa z dzieckiem przepełniona niepokojem ze strony rodziców czy niewłaściwą argumentacją, dlaczego dziecko musi pójść do przedszkola ( Musisz iść do przedszkola, bo ja muszę zająć się twoją siostrą. Musisz iść do przedszkola, bo jesteś już za duży na siedzenie z mamą w domu. Musisz iść do przedszkola, bo w domu się niczego nie nauczysz. Musisz iść do przedszkola, bo grzeczne dzieci chodzą do przedszkola. Musisz iść do przedszkola, bo już cię zapisaliśmy.")
- Wspólne z dzieckiem poznajcie nowe przedszkole
Dziecko czuje się bezpieczniej w miejscu, które zna. Przed pierwszym dniem w przedszkolu, można kilka razy wybrać się wspólnie na spacer w jego okolice. Jeśli akurat przedszkolaki bawią się w ogródku czy idą na spacer, można zapytać o możliwość dołączenia do nich. Podczas pierwszej wizyty w sali warto dać maluchowi odpowiednią swobodę, dyskretnie podążać za nim, oglądać razem zabawki i zakamarki, pójść wszędzie tam, gdzie dziecko ma ochotę zajrzeć. Jeśli dziecko nie chce gdzieś wejść, można samemu tam zajrzeć i skomentować to co się widzi (A tu jest szatnia, można zostawić w niej buty, każde dziecko ma swoją półkę, A tu jest łazienka, podobna do naszej, tylko ubikacja jest malutka taka w sam raz dla dzieci). Wiedząc jaki dziecko ma znaczek, warto wspólnie poszukać jego półki w szatni,itp.
- Pozytywnie nastawiaj swoje dziecko do przedszkola, współpracuj z wychowawcami grupy
Dziecko z łatwością wyczuwa jeśli rodzic nie jest przekonany, co do decyzji o wyborze przedszkola. Nastawienie dziecka jest w dużej mierze zależne od nastawienia rodzica. Mówiąc malcowi o przedszkolu, warto przedstawiać je pozytywnie i nie okazywać przy nim swoich niepokojów. Adaptacja dotyczy również rodziców - zwłaszcza na początku warto o wszystko pytać, jeśli ma się jakiekolwiek wątpliwości. Niepewność może udzielić się maluchowi i utrudnić mu aklimatyzację. Nakręcanie negatywnych emocji u dziecka stanowi duży błąd w procesie adaptacyjnym. Opowiadając o przedszkolu można porównywać je do miejsc, które pozytywnie kojarzą się dziecku (np. Zobacz! Czerwona zjeżdżalnia, taka jak na placu zabaw obok cioci Krysi. Twoja sala jest w kolorze żółtym, tak samo jak twój pokój, itp). Dzieci czasem dają się również "zarazić" entuzjazmem rodzica (Hurra! Idziemy do przedszkola!). Współpraca z wychowawcami grupy stanowi bardzo ważny czynnik sprzyjający adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych. Powinna ona przebiegać w atmosferze spokoju i zaufania zgodnie z wypracowanymi zasadami, do czego zachęcamy rodziców.
- Dotrzymuj słowo dane dziecku, przestrzegaj zawartych z dzieckiem umów
Podczas adaptacji przychodzi moment, gdy maluch zostaje po raz pierwszy w nowym otoczeniu. Zanim rodzic rozstanie się z dzieckiem, powinien zawsze uprzedzić o tym swoje dziecko. Widząc, że malec dobrze się bawi można spróbować się z nim umówić np.:Basiu, idę na chwilę do samochodu, zaraz wrócę, Idę do toalety, za chwilę będę z powrotem. Te pierwsze "umowy" powinny zakładać nieobecność rodzica dosłownie przez krótki czas, by dziecko nie zdążyło zareagować smutkiem czy strachem. Czas wyjścia można stopniowo wydłużać, obserwując reakcję malucha. Najważniejszą rzeczą jest dotrzymywanie słowa dziecku. Mówiąc, że wychodzi się na chwilę, trzeba rzeczywiście szybko wrócić. Obiecując odebranie malca przez obiadem, powinno się po niego przyjść zanim dzieci zaczną jeść.
Gdy rodzic umawia się z dzieckiem, że wróci za jakiś czas powinien określić konkretny moment z życia grupy, kiedy będzie z powrotem -Wrócę po zabawie, przed spacerem, po zajęciach, przed obiadem. Jeśli nieobecność trwa dłużej niż moment, malcowi łatwiej będzie sobie z nią poradzić znając dokładny czas powrotu mamy czy taty. Jeżeli proces adaptacji przebiega dobrze, nie należy go zakłócać przedłużaniem rozstania z rodzicem, tylko wzmacniać dziecko i mądrze chwalić za jego postępy.
Jeśli rodzic będzie dotrzymywał obietnic, dziecko będzie czuło się bezpiecznie i proces adaptacji przebiegnie łagodniej. Obiecać coś i nie dotrzymać słowa - to chyba najtrudniejsza do zrozumienia dla dziecka rzecz, jaką może zrobić dorosły. Każda tak złamana obietnica zabiera maluchowi odrobinę zaufania do dorosłych.
Przydatne pytania do malucha po pierwszych dniach w przedszkolu:
- Pamiętasz jaki masz znaczek w szatni?
- Jak ma na imię twoja pani?
- Smakował ci dzisiaj obiad? Jaka była zupa?
- Jak się nazywa twój kolega, z którym się bawiłeś autami?
- Czy śpiewaliście dzisiaj piosenki?
- Czy w sali są tory i pociąg?
- Byliście na spacerze? Czy świeciło słońce?
- Czy masz swoje miejsce przy stoliku?
- Czy kapcie, które kupiliśmy do przedszkola są wygodne?, itp